Naslovna vijest

Monika Mikac o budućnosti elektrifikacije: „Nije održivo da baš svi imamo električna vozila“

today2023-04-04

Background
share close

“Elektrifikacija vozila nije tehnologija budućnosti već je tehnologija sadašnjice”, istaknula je Monika Mikac, direktorica fonda koji ulaže u električnu mobilnost te članica Nadzornog odbora kompanije u Španjolskoj QEV Technologies. Nova gošća TOPCASTA TOP RADIJA  rekla je da će se najveći prijelaz po pitanju mobilnosti dogoditi za vozila javnog transporta: „Za dostavna vozila možeš kalkulirati i puno je jednostavnije napraviti elektrifikaciju nego cjelokupno svi da odjednom pređemo na električna vozila.“ Monika se, između ostalog, dotaknula važne teme ekološkog zbrinjavanja baterija iz vozila za koju tvrdi da je to nešto na što veliki proizvođači obraćaju pozornost te je navela i neka rješenja. 

Izvor: TOP RADIO

Monikina priča krenula je od samih početaka kompanije Rimac automobila gdje je obnašalu funkciju operativne direktorice.

„Iz novinarskog svijeta priključila sam se timu Rimac automobila još 2010. godine dok je sve bilo u garaži i nije bilo službeno i veliko kako to danas znamo. Operativna direktorica bila sam do 2018. godine kada je tvrtka narasla na otprilike 400-tinjak ljudi i zatvorila rundu financiranja s Porscheom. To je za mene bio znak da će Rimac automobili dalje rasti i da nema više mogućnosti da nešto krene po krivu.(…) Bila sam s tvrtkom u svim fazama uspona i padova i puno neizvjesnosti (…). Htjela sam predah nakon intenzivnih osam godina rada, ali to nije baš završilo tako. U petak sam prestala raditi u Rimac automobilima, a u ponedjeljak sam već bila u Španjolskoj u drugoj tvrtki koja je isto u području električne mobilnosti.“, rekla je stručnjakinja za električna vozila.

Monika je na temu elektrifikacije vozila rekla:

Ne bih rekla da je to tehnologija budućnosti već da je to tehnologija sadašnjice. Već smo prešli moment hoće li biti elektrifikacije i je li to uopće upitno. Za mene to je sada, samo će biti potrebno još neko vrijeme da se sve skupa transformira. Mislim da će se najveći prijelaz dogoditi po pitanju mobilnosti za ‘mass market mobility’ znači busevi ili ‘last mile delivery’, venovi koje trebamo elektrificirati. Mislim da je to prvi moment koji će se događati jer je najjednostavniji za elektrifikaciju.“

Izvor: TOP RADIO

Stručnjakinja za električna vozila smatra da će, generalno gledajući, elektrifikacija svih vozila koje koristimo ići sporije zbog problema infrastrukture.

„Kada govorimo o transportu i javnom transportu, to je puno lakše jer točno znaš koje su rute autobusa, što trebaš elektrificirati, koji ti je domet potreban. Za dostavna vozila možeš kalkulirati i puno je jednostavnije napraviti elektrifikaciju nego cjelokupno svi da odjednom pređemo na električna vozila.“, objasnila je Monika.

„S druge strane segment da ljudi zamjenjuju svoje automobile električnima i da je to logičan korak – mislim da je sada tu pitanje što će se odigravati u daljnoj budućnosti jer nije održivo da baš svi imamo električna vozila.“, istaknula je direktorica fonda koji ulaže u električnu mobilnost te je nastavila:

„Mislim da će više biti pitanje kako ćemo koristiti vozila. Model posjedovanja vozila i što će se s time odvijati i na koji način će se to razvijati. Hoćemo li koristiti aplikacije poput Ubera, ali autonomnih. To je segment koji je u razvoju i mislim da autoindustriju tu očekuju najveće promjene.“

Objavljeno je kako je Europska unija donijela konačnu odluku o zabrani prodaje novih automobila s klasičnim motorima od 2035. godine te da će ipak biti iznimke za tzv. ekološka goriva.

„Trenutno se puno radi na razvoju novog benzina koji manje zagađuje. Vjerujem da će to biti prelazak gdje će se moći nastaviti koristiti benzinska vozila, ali s tim novim gorivima. Mislim da je to dobro rješenje za aviotransport koji je jako teško da će u budućnosti preći na elektirifkaciju. Mislim da će se to sve skupa morat malo razvijati. To što nameće Europska unija ili druge zemlje je nametnuto iz tog razloga da se potaknu industrije da krenu u tom smjeru.“, rekla je Monika.

O popularnoj temi autonomnih vozila, stručnjakinja za električna vozila je rekla:

To nije baš tako jednostavno i možda nemamo autonomna vozila sutra kako smo planirali i kako su neki najavljivali, kako se očekivalo nego će nam ipak biti potrebno malo više vremena. Posebno, ako gledamo autonomna vozila u kombinaciji s regularnim prometom. To je mislim najveći izazov koji nas očekuje.“

U Hrvatskoj je trenutno samo 0.02 posto električnih automobila u ukupnom broju svih automobila. O tome kako vidi Hrvatsku po pitanju prelaska na električne automobile, Monika je rekla:

„Iskreno mislim da hrvatska Vlada, ako želi napraviti nekakav korak se mora zaista fokusirati na elektrifikaciju javnog transporta. To je prvi korak koji bih gledala kao logičan, a drugi korak je ‘push’ firmama koje rade dostavu da one moraju napraviti elektrifikaciju. Ako bi Vlada mogla urgirati u tom smjeru i ako bi mogla dati poticaje na toj razini, mislim da bi to mogao biti najveći pomak koji bi mogli napraviti.

Izvor: TOP RADIO

Česta tema vezana uz elektrifikaciju automobilske industrije se odnosi na zbrinjavanje starih baterija. Međutim, direktorica fonda koji ulaže u električnu mobilnost smatra da je to nešto na što veliki proizvođači obraćaju pozornostu te je smirila:

Nije to stvar koja se ne rješava. Jedna od portofilo kompanija koje mi imamo bavi se pitanjem – ‘second life bateries’ jer otprilike nakon deset godina korištenja u automobilu dolazimo do toga da ta baterija nije potpuno neiskoristiva. U većini slučajeva ta baterija je na 80 posto kapaciteta. Tih 80 posto kapaciteta nije dovoljno da bi se koristilo u automobilu, ali je dovoljno za neke druge aplikacije. Baterija se i dalje može koristiti za ‘storage systems’ koje imamo u kućama. (…)Druga aplikacija može biti da postoje nekakva vozila koja su na ‘low voltage power trace’ i za njih ta baterija koja je već bila korištena može biti savršena aplikacija.“

Norveška je zemlja koja se svakako ističe po velikoj primjeni električnih automobila. Monika je posebno istaknula još jednu zemlju.

Kina je definitivno napravila veliki iskorak. Njihova vlada je ulagala puno novaca po pitanju elektrifikacije, imaju mnogo kompanija koje su napredovale te imaju različite električne automobile koji se primjenjuju. Prije je Kina bila fokusirana na sebe, veliko su tržište..iznenađujuće je što sada rade na području Južne Amerike, koliko su postali aktivni i koliko se automobila iz Kine može vidjeti tamo. Imaju i velike planove za širenje dalje.“, rekla je te otkrila:

„Mnogi ne znaju da prije nego što je Tesla počela proizvoditi najviše električnih automobila, mnoge kompanije u Kini su proizvodile jako veliku količinu i puno veću nego Tesla tada.“

Cijeli razgovor pogledajte niže na linku:

Written by: Iva


0%