Top novo

Miljenko Baković: Sa skepticizmom smo naučili raditi, u Rimcu se ne bojimo jeseni i računa za struju

today2022-06-09

Background
share close

Top radio, Radio Dalmacija i Media servis u zajedničkom su projektu „United“ pred mikorofne doveli Miljenka Bakovića, product menagera u „Rimac Technology“, sastavnici „Rimac Grupe“. Upravo je ova tvrtka prva podržala dvodnevnu Green Future konferenciju koja je u Splitu okupila vodeće domaće i međunarodne stručnjake na teme zelene, održive budućnosti i zelene tranzicije. Ikona te tranzicije nesumnjivo je Rimčeva „Nevera“. 

Od ideje na papiru 2017, nakon 17 prototipova, brojnih uništenih hiperautomobila, uloženih milijuna i  stotinu sati testova, u raznim vremenskim uvjetima, Nevera je spremna. Konačno je stigla i certifikacija Europske unije, a uskoro se očekuje i ona američka. Automobil je gotov, a kako je Mate Rimac najavio, prve isporuke kupcima očekuju se u sljedećih nekoliko mjeseci. Međutim, jasno je, „Nevera“ kao hiperautomobil nije pogodna za svakodnevnu vožnju. Nevera privlači zaljubljenike u tehnologiju, one koji žele imati drugačije iskustvo vožnje u odnosu na vožnju u drugim hiperautomobilima. Nevera je tehnološki primjerak što se sve može napraviti s automobilom. Kupci su poslovni ljudi i sportaši, kaže nam Baković. 

U suradnji tvrtke Rimac i novosonovane tvrtke „P3“ (Project 3 Mobility), koja je dobila i više od milijardu kuna poticaja u sklopu Europskog plana oporavka, u Zagrebu bi od 2024. trebali voziti robotaksiji, električni samovozeći taksiji. Skeptičnost za rok postoji, ali Baković je uvjeren u uspjeh ovog projekta, koji bi se nakon Zagreba trebao proširiti i na druge gradove europskog kontinenta. Skepticizam, kao i u svim uspjesima koje Rimac i sestrinske tvrtke najavljuju i ostvaraju, postoji – od toga hoće li novi proizvodi uopće ugledati svjetlo dana do pitanja kako se i zašto povlače razna financijska sredstva. Sa skepticizmom smo naučili raditi, kaže nam Baković. Nećete nikada proizvoditi serijske automobile, nećete nikada proizvoditi dijelove za velike proizvođače, auto ne vozi, radite samo u photoshopu, nabraja Baković tuđe skepse s kojima su se susretali u razvoju svojih proizvoda. Onda napravimo automobil, poptišemo ugovore s Porcheom gdje isporučujemo na desetke tisuća baterija godišnje. Nama je skepticizam normalan. 

Pandemija, a potom i rat u Ukrajini, stvorili su nestabilno tržište resursa i poremećaje u lancima opskrbe. Situacija nije dobra, ali na Rimac, kaže Baković, to ne utječe znatno, što pokazuju i nova ulaganja, posljednje od 500 milijuna eura investicija. Ne bojimo se jeseni i računa za struju. „Cashflow“ je stabilan i mirni smo nekoliko godina. U razvoju hiperautomobila, koji dolaze u malim količinama primjeraka, fleksibilni smo i možemo postavljati više cijene. Međutim, u projektima gdje proizvodimo velike količine, poremećaji su veliki problem i u posljednje vrijeme treba biti mađioničar kako bi cijena koju plaćate na tržištu i dalje bila normalna i očekivana iz vremena kad ste kupcu prodavali projekt. Najesen i sljedeće godine, u autoindustriji očekuju se velike promjene.  

Komentirajući mjere pomoći koje je Vlada u vrijeme pandemije i rata u Ukrajini uložila i za poduzetnike i za građane, Baković ističe kako je građanima kratkoročno najlakše olakšati, dok je dugoročno bolje ulagati u biznis. Američka vlada u „Teslu“ je uložila iznose o kojima je teško i govoriti. Država može bolje pomoći biznisu, kratkoročne mjere treba usmjeriti dugoročno. Biznis uvijek vraća. Bolje da se otvori „x“ radnih mjesta, nego što ste građanima kratkoročno pomogli i uštedili im 100, 200 kuna na računu. 

Europska komisija želi potpuno ukidanje automobilski emisija od 2035. godine. Električna vozila jedina će moći ispuniti takav zahtjev i time će biti jedina dopuštena prijevozna sredstva na novom tržištu. Cilj je ambiciozan, ali ne i nerealan. Eektrična su vozila posljednjih godina doživjela „boom“. Zelenim tehnologijama svi trebamo težiti, omogućiti novim generacijama koje dolaze da žive duže i kvalitetnije, zaključio je Baković. 

Written by: TOP RADIO


0%